Mandylion – Kristova tvár

Mandylion – Kristova tvár

Tajomstvo ikony je v tom, že je časťou liturgického prostredia, je to udalosť modlitby a kontemplácie mnohých ľudí. Modliaci sa človek v nej nájde svoj osobný rozmer. Akoby sa pozastavila vo svojom vývoji. Aj napriek tomu je v súčasnom svete príťažlivá.

Prvá pôstna nedeľa je oslavou a sviatkom pravej viery a uctievania svätých ikon. Aj preto sa pozeráme na Mandylion – ikonu s názvom Spasiteľ neutvorený rukou (Spas nerukotvornyj). Patrí medzi obrazy, ktoré sa tak na Západe, ako aj na Východe pripisujú samému Kristovi, akoby to bol odtlačok jeho tváre – autoportrét. Na Západe je to Veronikina šatka, na Východe táto ikona. Je spojená s udalosťou kráľa Abgara Čierneho z Edessy.

Ikona zobrazuje dva dôležité nosné body: vierohodnosť historickej udalosti Krista, autentickosti jeho obrazu, ktorý prinášajú evanjeliá a cirkevná tradícia, a základnú kristologickú pravdu o jednote neba a zeme, čiže pravého Boha a pravého človeka. Táto ikona predstavuje postupné zduchovnenie a zbožstvenie ľudí v Kristovi.

Ikonu tvorí štvorec a v strede je jasnejším žltým svetlom zobrazený kruh, v ktorom je kríž s troma ramenami. V kríži a v kruhu sa nachádza tvár Spasiteľa Ježiša Krista. Svojím rozmiestnením ikona predstavuje svätyňu, chrám. Štvorec (alebo skôr kocka) predstavuje zem, stvorenie, ktoré sa vnútorne otvára kruhu, klenbe kupoly, čiže nebu. Nebo v skutočnosti nie je nad zemou, ale tvorí jej stred. A nebo sa nám odovzdáva cez Krista. Preto sa na klenbe znázorňuje Pantokrator, ku ktorému všetko smeruje, ktorý je aj Vsederžiteľ (všetko drží v ruke).

Na ikonách sa portrét Krista či svätých zobrazuje v štyroch sústredených kruhoch. V nich sa ukrýva hlboký význam duchovného života a duchovna.

Prvý kruh sa nachádza medzi očami na koreni nosa. Je neviditeľný, nezobrazuje sa. Predstavuje schopnosť človeka otvoriť sa Svätému Duchu. Vyjadruje prebývanie Pána, ktorý dáva život. Druhý kruh zahŕňa tvár a oči. Je to kruh duše – psychického sveta (inteligencie, citov a vôle). Tretí kruh zahŕňa vlasy, ústa, bradu a predstavuje telo – časť človeka, ktorá je najviac vystavená vonkajšiemu prostrediu. Vlasy šedivejú a padajú. Ústa sú najzmyslovejšou časťou, lebo označujú, že človek potrebuje jesť, aby prežil. Vyjadrujú fyzickú zraniteľnosť a smrteľnosť ľudského tela.

Štvrtý kruh na tejto ikone je kruhom najčistejšieho svetla. Je to zlatá a svetložltá farba. Aureola alebo nimb. Je to svetlo Svätého Ducha, ktorý z najvnútornejšieho kruhu preniká psychický i telesný svet a zahaľuje osobu natoľko viditeľným svetlom, že aj iní ho môžu vidieť. Táto ikona nám ukazuje, že Svätý Duch sa nedotýka len jednej dimenzie človeka, ale prebýva v celom človekovi.

Kristova ľudská prirodzenosť je nositeľom Boha a obrazom jeho slova. Kto žije v Duchu a vedie duchovný život, stáva sa postupne Božím slovom pre ľudí, odovzdaním tej lásky, ktorá nám bola darovaná v Kristovi. Stáva sa kristoformným.

Zdroj: Slovo 2008, č. 3.
Autor: Mgr. Jozef Gača