www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://www.zoe.sk/?citaren&id=208
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Zoe > Čitáreň

Dnes je: 18. január 2021     Meniny oslavuje: Bohdana

Zoεpédia - náhodný výber: Omofor, Kongregácia, Boh - je nezmerný a ....     pohľadnice

01.07.2002 | Publicistika | PhDr. Beata Balogová | Čítanosť(9014)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu | Komentáre(0)

Cirkev a jej sociálna úloha

Cirkev a jej sociálna úloha

Človek je sociálna bytosť, a ako taký je neustále odkázaný v rôznych životných situáciách na sociálnu pomoc, preto je potrebná organizácia sociálnej pomoci a sociálnej starostlivosti. Sociálna pomoc patrí do oblasti sociálnej politiky štátu, ale jej širokým doplnením je Cirkev so svojimi dobročinnými organizáciami a ich aktivitami, ktoré smerujú k zlepšeniu kvality života človeka. Cirkev ako inštitúcia zastávala vždy popredné miesto pri zabezpečení sociálnej starostlivosti. Sociálna starostlivosť „sa pokúša podporovať a starať o ľudí, ktorí nestačia vyhovieť požiadavkám života – či už z ekonomického alebo morálneho hľadiska. Alebo keď je to už nutné, zaradiť ich na iné vhodné miesto, na ktorom sa budú môcť znovu zmysluplne zúčastňovať na živote celku s využitím svojich vlastných schopností“ (Tugener, 1983, s. 39).

Najvýznamnejším cirkevným predstaviteľom, ktorý sa zaslúžil o rozvoj sociálnej starostlivosti v stredoveku, bol Tomáš Akvinský (1224-1274). Jeho kresťanské učenie rozhodujúco ovplyvnilo postoj k biede a chudobným ľuďom. Známe sú biblické úryvky, ktoré charakterizujú pohľad kresťanského stredoveku na chudobných a z ktorých Akvinský pri pohľade na chudobných vychádza: „Vám Amen hovorím, že bohatý ťažko vojde do kráľovstva nebeského. A zase Vám hovorím, že ľahšie prejde ťava uchom ihly, než bohatý do kráľovstva nebeského“ (Mt 19, 23-24). „Blahoslavení chudobní duchom, lebo ich je nebeské kráľovstvo“ (Mt 5,3).

Tomistická almužnícka náuka obsahuje predstavu a požiadavku spoločenského poriadku, ktorý je určený Bohom a ktorý by zabezpečoval spoločné blaho pre všetkých. Ukladá povinnosť všetkým pracovať pre všetkých, ktorí nemajú majetok, ktorý by ich živil. Biedni ľudia v spoločnosti majú svoje nezastupiteľné miesto, hlavne pre bohatých hriešnikov, lebo prostredníctvom almužny si mohli „zaplatiť cestu do raja“. Takéto nazeranie na chudobu a na oblasť sociálnej starostlivosti viedlo k tomu, že sociálna starostlivosť bola poskytovaná rôznymi formami. Organizovanú pomoc predstavovali špitály. „Boli to zariadenia sociálnej starostlivosti určené ľuďom, ktorí sa pre svoje telesné a duševné postihnutie nemohli živiť žobraním“ (Schilling, 1999, s. 20). Druhú formu predstavovali kostoly. Pod portálmi kostolov bola rozdeľovaná almužna. K pomoci prispeli aj kláštory. Napríklad podľa benediktínskeho poriadku mal byť každý človek, hoci aj cudzí a chudobný privítaný ako sám Kristus. Štvrtou formou boli rády, ktoré sa starali o bezmocných. No a v neposlednom rade to boli zámožní jednotlivci, ktorí sa osobne angažovali v starostlivosti o chudobných.

Toto je len krátka ukážka fungovania sociálnej starostlivosti pod ochranou Cirkvi, ktorá dokazuje, že Cirkvi vždy patrilo popredné miesto v rámci zabezpečenia sociálnej starostlivosti pre ľudí, ktorí sa dostali na hranicu núdze. Významným zdôraznením sociálnej úlohy Cirkvi sú aj „pápežské dokumenty – pápežské encykliky (Rerum novarum 1891, Qadragesimo anno 1931, Laborem exercens 1981, Sollicitudo rei 1987, Centesimus annus 1991)“ (Strieženec, 1999, s. 131). Krátky prierez historického vývoja sociálnej starostlivosti prostredníctvom Cirkvi je zdôraznením nevyhnutnosti fungovania tejto inštitúcie aj dnes smerom k rozvoju jej sociálnej úlohy. Jednou z nich, ktoré oceňujeme, je aj návrat Cirkvi k nanovoobjavenej oblasti, ktorou je sociálna práca. Sociálna práca ako samostatná vedná disciplína a ako akademická disciplína sa u nás nerozvíjala počas trvania socializmu. Poslední absolventi štúdia sociálnej práce ukončili vysokoškolské štúdium v Brne v roku 1953. Až po roku 1989 nastáva renesancia sociálnej práce a uskutočňuje sa návrat na akademickú pôdu. A tento návrat sa uskutočnil aj na cirkevnej pôde, konkrétne zaradením sociálnej práce do študijného programu bohosloveckých fakúlt. Je pravdepodobné, že budúci katolícki teológovia sa budú v svojej cirkevnej praxi stretávať s ľuďmi, ktorí budú potrebovať sociálnu pomoc. Tento krok je praktickým krokom k rozvoju „sociálnej úlohy Cirkvi dnes“.

Zdroj: Slovo 07/2002
Autor: PhDr. Beata Balogová - všetky články od tohto autora (1)

Ak organizujete alebo viete o organizácii akejkoľvek zaujímavej akcie, podujatia a pod., informujte nás o tom a my to spropagujeme na zoε.

Copyright © 2006-2018 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok | Ochrana osobných údajov

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2018 zoε