www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://www.zoe.sk/?katechezy&id=51
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Liturgia > Liturgické katechézy

Dnes je: 18. október 2019     Meniny oslavuje: Lukáš

Zoεpédia - náhodný výber: Exodus, Sviatok nášho najsla..., Tradicionalizmus.     pohľadnice

01.12.1998 | Mgr. Peter Rusnák | Čítanosť(8742)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu | Komentáre(0)

„Krv novej zmluvy“

„Krv novej zmluvy“

Celé dejiny spásy sú dejinami zmluvy. Zmluvy s Abrahámom, s patriarchami, s celým vyvoleným národom. Židovský výraz berit preložili Gréci ako diathéke, aby vyjadrili exkluzívnosť tejto zmluvy. Nejde totiž o zmluvu v bežnom ponímaní, kde si obe zmluvné strany sadnú za rokovací stôl, aby podpísali zmluvu. V tomto prípade je aktérom Boh, ktorý vo svojej láske vychádza v ústrety človekovi a sám od seba uzatvára s ním zmluvu. On je aj zárukou jej vyplnenia. Od človeka sa žiada iba viera. V helenistickom práve toto slovo diathéke označovalo úkon, ktorým niekto robí úkon o svojom majetku – testament. Alebo vyhlasuje dispozície, ktoré zamýšľa urobiť. To znamená, darca vo svojej dobrote a úplnej slobode rozhodol sa odkázať majetok niekomu, ktorý naň nemal najmenší nárok. Výraz testament sa potom z latinčiny prekladal dosť nešťastne ako zákon. Toto slovo je však bez života, bez potrebnej dynamiky. Zákon je zákon. Ten si tam kdesi stojí a nezaujíma sa o teba, jeho úlohou je iba ťa prichytiť a usvedčiť, že ho neplníš. A tak sme hovorili o starom a novom zákone. A keď som sa na náboženstve spýtal ľudí, ako rozumejú tomuto slovu, tí „najučenejší“ to vedeli vysvetliť iba tak, že v prvom prípade ide o hrubšiu knihu, ktorá pojednáva o udalostiach pred príchodom  Syna Božieho Ježiša Krista a v druhom o tenšiu, ktorá obsahuje evanjeliá. Ale o dajakej zmluve, ktorú Boh s nami – ľuďmi – uzatvoril v Kristovej krvi...?

Písmo rozlišuje zmluvu a zákon. Boh, keď uzatvára so svojím ľudom zmluvu, táto obsahuje záväzok pre ľud, zachovávať jeho zákon! (Ex 17, 7n; 24, 7; Joz 24, 21-24; 2 Kr 23, 3). To znamená, že tu ide o dve v podstate odlišné veci. Najdôležitejším miestom pre pochopenie toho, čo chceme povedať, je u proroka Jeremiáša (31, 33): „Toto bude zmluva, ktorú po týchto dňoch uzavriem s domom Izraela – hovorí Pán. Svoj zákon dám do ich vnútra a napíšem ho do ich srdca. A budem im Bohom a oni budú mojím ľudom.“ Zmluva znamená pre nás viac ako zákon! Boh sa zaväzuje, že vyplnenie tohto pre človeka nesplniteľného zákona – miluj Boha nadovšetko a blížneho ako seba samého – dá mu zadarmo.

Prvá zmluva, hovoria teológovia, bola impulzívna. To znamená jej vyplnenie sa riadilo podnetmi z obidvoch strán. To je to isté, ako keď povie rodič synovi: „Ak nebudeš mať dvojku na vysvedčením, dostaneš bicykel.“ To znamená: prísľub je tu, čakám, aký impulz dáš ty – bude alebo nebude dvojka? Potom budem na ťahu zase ja.

Kniha Leviticus, kapitola 26, je nádherným príkladom týchto vzťahov v impulzívnej zmluve: Ak budete kráčať podľa mojich  ustanovení – dám vám dážď ... ovocie ... pokoj v krajine ... rozmnožím vás ... nijaký meč nevnikne do vašej krajiny ...

Ak ma nebudete poslúchať ... budete konať proti mne ... nedáte sa napomenúť  - zošlem na vás hrôzu, suchoty ... zem nevydá úrodu ... divé zvery pošlem na vás ... meč ... nikdy sa nenajete dosýta ... Podobne hovorí aj Jozue, že Boh odvráti tvár od svojho ľudu.

Naopak, v novej zmluve, mohli by sme povedať, Boh už nemôže odvrátiť svoju tvár od človeka. Veď by zaprel svojho vlastného Syna, ktorý obetou svojho tela a vyliatej krvi urobil z ľudí svoje Telo. Teraz naopak, záleží na človekovi, či stojí o tento dar. Táto nová zmluva je dokonalá, lebo v Kristovi máme stále prístup k Otcovi (Hebr 10, 1-22). Ježiš je vyplnením prisľúbení a spása sa získava vierou v neho a nie plnením Zákona. On premieňa srdcia ľudí, lebo im dáva svojho Ducha (Rim 5, 5; 8, 4-16). A kto má jeho Ducha, ten miluje tou láskou, čo on. To je nesmierny dar! Preto kresťan môže povedať s apoštolom – som svedok (Sk 2, 32)!

Rovnako rozlišujú slová zmluva – zákon aj jazyky rôznych prekladov Písma: diathéke – nomos, covenant – law, zavet – zakon, alliance – loi a dokonca i jazyky, ktoré prevzali slovo testament pre vyjadrenie zmluvy majú v druhom prípade odlišný výraz: lex, legge, Gesetz atď. A v našom prípade, keď Ježiš berie čašu do ruky, hovorí jednoznačne o novej zmluve, ktorú s nami v tej chvíli uzatvára!

Zdroj: Slovo 12/1998
Autor: Mgr. Peter Rusnák - všetky katechézy od tohto autora (4)

Copyright © 2006-2018 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok | Ochrana osobných údajov

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2018 zoε