www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://www.zoe.sk/?citaren&id=222
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Zoe > Čitáreň

Dnes je: 18. január 2022     Meniny oslavuje: Bohdana

Zoεpédia - náhodný výber: Evanjelista, Proskomídia - obrad ..., Antiseminitizmus.     pohľadnice

01.10.2004 | Spiritualita | ThDr. PaedDr. Ing. Gabriel Paľa, PhD. | Čítanosť(5920)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu | Komentáre(0)

Únik pred realitou

Únik pred realitou

Súčasná doba poskytuje kvantum informácií zaberajúcich celú škálu rôznych životných oblastí. Nie všetky informácie však dávajú odpovede na otázky, problémy a už vôbec nie riešenia rozmanitých životných situácií. Človek je prostredníctvom dnešných moderných informačných technológií vystavený informačnému hurikánu, pri ktorom nie je schopný selektovať informácie podľa hodnotového kritéria. Takýto mnohonásobný tlak a príliv informácií spôsobuje viac deštrukciu jeho vnútorného sveta ako stabilitu pri upevňovaní hodnotového rebríčka. Pravé, stabilné hodnoty dnes médiá prezentujú v oveľa menšej miere ako hodnoty konzumizmu. Niet potom divu, že sa kultúra života prostredníctvom takejto devalvácie hodnôt mení na kultúru smrti. Spôsob, ako nájsť orientáciu v dnešnej dobe, stabilitu a pokoj vo všetkých oblastiach ľudského bytia, nahrádza množstvo nenormálnych a zavádzajúcich mediálnych nepodarkov, ktoré človeku ponúkajú iba únik do sveta mimo reality, únik do bezváhového stavu, kde sa problémy neriešia, ale iba odsúvajú do úzadia.

Média v širokom technologickom rozsahu dnes silne ovplyvňujú to, čo si ľudia myslia o živote. Majú moc pretvárať ľudskú skúsenosť a prežívanie reality. Tlak komercie a politiky, v područí ktorých sú uväznené médiá, majú moc manipulovať a ovplyvňovať myslenie i konanie jednotlivcov. Z tohto jasne vyplýva ohrozenie ľudskej osoby v jej základoch - strata vlastnej identity a logicky nasleduje ohrozenie rodín, spoločenstiev, teda celej ľudskej spoločnosti.

Množstvo televíznych obrazov, ktoré majú moc antireality či akejsi fikcie, sledujú všetky vekové kategórie: ľudia v dôchodkovom veku, produktívnom veku, mládež a deti. Dlhé hodiny strávené pred televíznou obrazovkou bez selekcie toho, čo sa im ponúka, prináša „horké ovocie“. Svätý Otec v posolstve na tému Chlapci a média na kongrese Katolíckej asociácie talianskej tlače apeloval na médiá, najmä na televíziu, aby sa starala o dobro detí, ktoré strávia niekedy viac času pri televízii ako so svojimi rodičmi: „Televízia so svojimi nevhodnými hodnotami sa často stáva hlavným kontaktom chlapcov, čo vyvoláva zlý vplyv na ich vývoj, najmä ak trávia dlhý čas pred obrazovkou, ktorá virtuálne nahrádza prítomnosť rodičov“.

Filmový priemysel je fenomén, ktorý nemožno nespomenúť v súvislosti s témou úniku človeka mimo reality. Nedávno som čítal krátky článok o živote v Bombaji. Autor píše o tom, že transparenty s tvárami hercov vidno na každej veľkej ulici, odvšadiaľ znie hudba z najnovších filmov. Ale obsah filmov je to, čo najviac ovplyvňuje myseľ a hodnoty indickej populácie. „Bolywood“ – bombajské filmové štúdiá sú skutočnou továrňou na sny, ktorej filmy ponúkajú únik pred realitou ľuďom, žijúcim na pokraji hranice chudoby. Ročne sa vyprodukuje okolo 900 filmov. Dej typického indického filmu je jednoduchý: dvaja sa do seba zaľúbia, ale musia čeliť problému. Keďže on je chudobný a ona bohatá (prípadne naopak), rodina im bráni v šťastí. Príbeh sa skončí dobre, ale až po sérii bitiek, piesní, skupinových tancov a automobilových naháňačiek. Vo filme nikdy nie je vidieť naozajstné problémy, biedu a špinu všedného dňa. Obecenstvo miluje svojich hrdinov a hrdinky. Herci a herečky sa dostávajú na úroveň polobohov, usmievajúcich sa z megabillboardov. V tomto prípade je možné badať absenciu reality vo veľmi jednoznačnej miere. Človek povýšil návštevu kina nad zodpovednosť za reálny svet, reálne problémy. Únikom do sveta predstáv nie je schopný riešiť problémy, snaží sa na ne iba zabudnúť.

Internet ako najmladšie médium v istom zmysle slova implantovalo do seba všetky predchádzajúce technológie, ba niektoré aj znásobilo. Fenomén virtuálna alebo, ak chcete, nereálna prináša so sebou okrem pozitívnych stránok aj mnoho negatív. Psychológovia študujúci závislosť od internetu považujú práve únik z reality práve za príčinu závislosti. Takto závislí ľudia si môžu vytvoriť vysnívaný svet a prežívať to, čo im skutočný život odopiera. Nájdu si ľudí s rovnakou krvnou skupinou a z domu neurobia ani krok. Zároveň existuje možnosť skryť sa za akúkoľvek fiktívnu osobu so „super vlastnosťami“. V internete sa dá utajiť meno, povolanie, vonkajší výzor, je tu poskytnutá možnosť nepravdivo odpovedať na postavené otázky. Užívatelia internetu, zvlášť tí, ktorí sa cítia byť osamelí a tí, ktorí si nedôverujú v konkrétnych životných situáciách, sa v internete predstavujú ako silní, odhaľujú svoje najskrytejšie tajomstvá a najtajnej­šie túžby. Homo Net (rozumej človek na internete) takto hypnotizovaný prestáva chodiť medzi ľudí a čím menej chodí medzi ľudí, tým menej vie s ľuďmi vychádzať. A čím horšie s nimi vychádza, tým menej ho to k nim ťahá.

Svätý Otec vo svojom posolstve v duchu Kristovho príkazu: „Zatiahni na hlbinu“ (Lk 5, 4) upozorňuje na nebezpečenstvo informačného veku, v ktorom sa môže ľahko stať, že informácie budú dôležitejšie ako hodnoty. „Navyše, internet ako fórum, na ktorom je v skutočnosti všetko prípustné a temer nič nie je trvalé, uprednostňuje spôsob relativistického myslenia a niekedy napomáha úniku od osobnej zodpovednosti a angažovanosti“. Virtuálna realita nemôže nahradiť skutočnú prítomnosť Krista v Eucharistii, sviatostnú realitu ostatných sviatostí a účasť na spoločnej bohoslužbe uprostred ľudského spoločenstva z mäsa a kostí.

Média umožňujú, aby sa miliardy ob­razov objavovali na miliónoch obrazoviek po celom svete. Vynorí sa z tejto ga­laxie obrazov a zvukov Kristova tvár? Bude sa dať začuť jeho hlas? Lebo len vtedy, keď bude možné zazrieť jeho tvár a začuť jeho hlas, spozná svet dobrú zvesť o našom vykúpení. Toto je cieľom evanje­lizácie a toto robí médiá opravdivým ľudským prie­storom, lebo tam, kde niet miesta pre Krista, tam niet miesta ani pre človeka.

Autor: ThDr. PaedDr. Ing. Gabriel Paľa, PhD. - všetky články od tohto autora (2)

Ak organizujete alebo viete o organizácii akejkoľvek zaujímavej akcie, podujatia a pod., informujte nás o tom a my to spropagujeme na zoε.

Copyright © 2006-2018 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok | Ochrana osobných údajov

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2018 zoε