www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://www.zoe.sk/?citaren&id=312
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Zoe > Čitáreň

Dnes je: 20. január 2022     Meniny oslavuje: Dalibor

Zoεpédia - náhodný výber: Blahorečenie, Archa zmluvy, Beatifikácia.     pohľadnice

07.06.2006 | Duchovné články | PhDr. Valéria Juríčková | Čítanosť(5865)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu | Komentáre(0)

Tri dni

Tri dni

Putovali tri dni, kým prišli k hore, o ktorej rozprával Pán.

Prečo im Pán nedovolil uvidieť určené miesto hneď na druhý deň? Tri dni boli určené na to, aby neskôr národy nemohli povedať: „Abrahám obetoval svojho syna preto, lebo ho Pánov príkaz zastihol nepripraveného. Ani jeden normálny človek, ktorý má dostatok času na premyslenie, sa nepodriadi príkazu zabiť vlastného syna.“

Preto dal Pán Abrahámovi celé tri dni na premýšľanie, ale počas týchto dní robil satan všetko pre to, aby odradil Abraháma a Izáka od ich rozhodnutia. Najprv sa im zjavil v podobe starca:

„Kam idete?“ opýtal sa.
„Ideme sa modliť,“ odpovedal Abrahám.

„Potrebujete azda na modlitbu drevo, oheň a nôž?“

„Možno áno. Na ceste strávime celý deň, možno dva, bude treba pripraviť jedlo.“

Vtedy satan prešiel do otvoreného útoku.

„Starec, ty si sa zbláznil!“ zvolal. „Viem, že sa chystáš zabiť syna, ktorý sa ti narodil v neskorom veku.“

Takto sa satan snažil odzbrojiť Abraháma. Z tohto rozporuplného príkazu vyplýva, že buď bolo proroctvo falošné, alebo si ho Abrahám vysvetlil mylne. Ale Abrahám celým svojím srdcom vnímal pravdu - Pán mu skutočne kázal obetovať Izáka - preto odpovedal:

„Nech už je akokoľvek, urobím to.“

„Ale čo povedia ľudia? Mnohých si presvedčil o existencii Pána. Si ich učiteľ. Teraz, keď sa dozvedia, že si zabil svojho syna ako ovcu, vysmejú tvoje učenie. Vráť sa domov!“

„Nie, nepresvedčíš ma!“
Satan teda zmenil taktiku.

„Tajne som si vypočul rozhovor, ktorý viedli na nebesiach,“ povedal Abrahámovi.

„Povedali: ,Izák nebude obetovaný, lebo ho nahradí baránok.’“

„Klamstvo,“ odpovedal Abrahám.

Ako vidíme, satan utrpel tú istú porážku, ako všetci klamári - neverili mu ani vtedy, keď hovoril pravdu.

Keď satan uvidel, že Abrahám je neochvejný, upriamil svoju pozornosť na Izáka. Tomu sa zjavil v podobe mladíka.

„Kam ideš?“ opýtal sa Izáka.
„Študovať zákony Pána,“ odpovedal Izák.

„Živý alebo mŕtvy? Veď ťa vedú na zabitie,“ vysmieval sa mu satan.

„To nie je pravda!“

„Ó, syn nešťastnej matere! Koľko modlitieb a pôstov priniesla Pánovi, kým si sa narodil, a teraz ťa tento nenormálny starec zabije.“

„To nie je tvoja starosť.“

„Ale vieš, že teraz Izmael zdedí všetko, čo patrilo tebe – či už v materiálnom, alebo v duchovnom zmysle.“

Tieto slová spôsobili Izákovi bolesť, keďže sa neustále považoval za pokračovateľa duchovnej misie otca.

„Otec, otec môj!“ zvolal.

„Máme oheň, drevo, ale kde je ovca na prinesenie obety?“

„Pán si sám vyberie ovcu na obetu, syn môj. A ak nie, potom tou ovcou budeš ty.“

Izák si zakryl tvár rukami a zaplakal.

„Tak teda o takejto ješive si hovoril mojej matke.“

Po týchto slovách zaplakal aj Abrahám, ale pokračoval v ceste ďalej.

Vtedy sa Izák vzchopil a začal otca upokojovať:

„Netráp sa, otec, vyplň vôľu nášho Stvoriteľa. Nech bude moja krv vykúpením pre celý židovský národ.“

A tak sa pobrali ďalej. Jeden na zabitie a druhý, aby zabíjal. Obaja s radosťou v duši, lebo vypĺňali Pánov príkaz. Abrahám chytil Izáka za ruku v obave, aby nestratil svoje hrdinstvo.

Na tretí deň uvidel Abrahám horu. Žiarila v lúčoch ohňa, ktorý sa dvíhal zo zeme k nebesiam, a nad ňou sa vznášal oblak slávy.

„Čo vidíš?“ opýtal sa Abrahám Izáka.
„Horu a na nej oblak Božej slávy,“ odpovedal Izák.
„Čo vidíte vy?“ spýtal sa Izmaela a Eliazara.
„Nič,“ odpovedali mu.

„Ak nič nevidíte, ostaňte tu spolu s oslom, ktorý tiež nič nevidí,“ povedal Abrahám.

„Čakajte tu, kým sa nevrátime.“

Tu zložil drevo z osla a položil ho Izákovi na plecia. Potom zobral do rúk nôž a potreby na zapálenie ohňa a obaja spolu vystúpili na horu.

 
Preložila a upravila Valéria Juríčková.
 

Slovo midraš je odvodené od hebrejského základu daraš, ktorý znamená hľadať, skúmať. Ide o pozorné skúmanie veršov Tóry s cieľom vyjadriť hlboký, skrytý význam tejto knihy. Morálne a etické princípy sú vyjadrené prostredníctvom podobenstiev, príbehov a paralel – napohľad často nezmyselných. Ani jeden midraš nebol napísaný preto, aby vyrozprával historickú udalosť a podal ju ako relevantnú exaktnú informáciu. Cieľom bolo prostredníctvom príbehu čo najpresnejšie vystihnúť zmysel v ňom ukrytý. Predložené príbehy preto netreba v žiadnom prípade chápať ako historickú pravdu, ale predovšetkým ako pravdu morálnu.

Zdroj: Slovo 2006, č. 12.
Autor: PhDr. Valéria Juríčková - všetky články od tohto autora (28)

všetky súvisiace odkazy (1) »

Posledná skúška Abraháma – obetovanie Izáka
01.06.2006 | Duchovné články | SLOVO 2006, č. 11. | Čítanosť(5886)
Posledná skúška Abraháma – obetovanie Izáka
Abram vo väzení
26.04.2006 | Duchovné články | Slovo 2006, č. 9. | Čítanosť(5795)
Abram vo väzení
Abram sa búri proti viere v modly
16.04.2006 | Duchovné články | Slovo 2006, č. 8. | Čítanosť(6088)
Abram sa búri proti viere v modly

všetky súvisiace články (5) »

všetky súvisiace články (1) »

všetky súvisiace heslá (1) »

 

všetky komentáre »


Ak organizujete alebo viete o organizácii akejkoľvek zaujímavej akcie, podujatia a pod., informujte nás o tom a my to spropagujeme na zoε.

Copyright © 2006-2018 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok | Ochrana osobných údajov

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2018 zoε