Proskomídia - obrad kadidla
Po položení všetkých častíc Kňaz pripravuje kadidlo na okiadzanie pripravených darov. Pritom hovorí: „Kriste, Bože náš, prinášame ti kadidlo ako ľúbeznú duchovnú vôňu. Prijmi ho na svoj nebeský prestol a zošli nám milosť tvojho Presvätého Ducha.“
V predchádzajúcich úkonoch boli obetované chlieb a víno, v tejto chvíli je obetované kadidlo. Kadidlo je súčasťou tak novozákonnej obety, ako aj starozákonného obradu.
Kadidlo označuje dve veci: jedna látku, ktorá sa používala na pálenie, ako aj aromatickú vôňu, ktorá pri horení vznikala.
Pálenie kadidla v Starom zákone symbolizovalo úctu k Pánovi (por. Mal 1,11) a kadidlo sa v Písme používa ako symbol modlitby, chválospevu k Božej pocte (por. Ž 141 (140), 2; Zjv 8,3n).
Páliť kadidlo je to isté ako klaňať sa Bohu a zmierovať sa s ním. A tak kadidlo a jeho vôňa napokon symbolizuje dokonalú, nekrvavú bohoslužbu, ktorou budú uctievať Boha na konci dejín spoločne všetky národy (por. Mal 1,11; Iz 60,6; por. Mt 2,11). Táto dokonalá bohoslužba sa uskutočnila Kristovou obeťou: On „vydal seba samého Bohu za nás ako dar a obetu ľúbeznej vône“ (Ef 5,2; por. Ex 29,18). Kresťan má podobne byť: „ako vonné kadidlo vydychujúce Krista“ (por. 2 Kor 2,14-17), pretože je prostredníctvom krstu a birmovania (myropomazania) Kristovým pomazaným, keď je poznačený svätým myrom, zmesou drahocenných vonných olejov.
Tak je kadidlo používané pri proskomídii a ďalej v liturgii znamením modlitieb prednášaných Bohu, ale i kresťanov, ktorí sú Kristovou ľúbeznou vôňou, skrze svoje pomazanie a podobnosťou s Kristovým životom.
|