Kríž - prenesenie Kríža 14.9
1. Príprava kríža: na kríž sa uvije venček zo zelene alebo kvetov a pripevní sa okolo celého kríža; takto pripravený kríž sa jednoducho položí na žertveník.
2. Prenesenie kríža na prestol: kríž sa prenáša na prestol po prepustení malej večierne; kňaz vezme na seba epitrachil, postaví sa pred žertveník, na ktorom je pripravený kríž, okiadza ho, začína: Blahosloven Boh náš a berie celé načalo až po Otče náš; po zvolaní ľud začne spievať tropár krížu: Spasi, Hospodi; kňaz urobí poklonu pred krížom, berie ho oboma rukami, oprie si ho o hlavu a ide k prestolu; keď prichádza k prestolu ľud spieva kondak z Voznesyjsja; na prestole sa kríž položí na mieste evanjelia a zapáli sa pred ním svieca; po uložení kríža na prestol sa začína veľká večiereň obvyklým spôsobom.
3. Vynesenie kríža do stredu chrámu: na utierni počas spevu stichír na chvalitech sa kňaz oblieka do plného bohoslužobného rúcha; keď sa skončia slohy, kňaz otvára cárske dvere a zvolá: Sláva, tebi pokazavšemu nám svit, berie kadidlo a okiadza kríž; potom vezme kríž oboma rukami, oprie si ho o hlavu a obchádza prestol z pravej strany ako na malý vchod a vychádza severnými dverami pred cárske dvere; tam čaká, kým sa neskončí slávoslovie a trojsväté; po skončení trojsvätého zvolá: Premúdrosť prosti, otočí sa tvárou k ľudu a ide na miesto, kde bude uložený kríž; ľud spieva tropár krížu 3x; kňaz položí kríž na pripravené miesto a okiadza ho zo štyroch strán; potom pred ním urobí tri poklony až na zem.
4. Povýšenie kríža: keď ľud dospieva tropár a kňaz skončí okiadzanie, vezme kríž oboma rukami a stojac pred tetrapódom tvárou na východ spieva prvú časť ekténie: Pomiluj nás, Bože; krížom urobí znak kríža – požehná a pomaly sa aj z krížom v rukách skláňa k zemi; podľa starých predpisov sa na každú časť ekténie odpovedá 100 – krát Hospodi, pomiluj (časom sa tento počet zredukoval na 40, 30 alebo niekde na 24 či 12 – krát); nech by bol počet zvolaní akýkoľvek, v každom prípade treba zachovať spôsob spevu: keď sa kňaz s krížom skláňa k zemi, ľud spieva Hospodi, pomiluj znižujúcim sa tichým hlasom; keď sa kňaz s krížom zdvíha, ľud spieva zvyšujúcim sa hlasom, až zakončí hlasným zvolaním; po skončení prvej časti ekténie sa kňaz postaví na južnú stranu tetrapódu tvárou na sever a tým istým spôsobom spieva druhú časť ekténie; tretiu časť ekténie spieva z východu na západ; štvrtú časť zo severu na juh a piatu opäť zo západu na východ; po skončení kladie kríž na tetrapód a ľud spieva Sláva, I teraz, kondak krížu.
5. Poklona krížu: po odspievaní kondaku sa spieva Krestu tvojemu s poklonami 3x; kňaz sa pokloní pred krížom dva razy, pobozká ho a pokloní sa tretí raz, za ním prichádzajú ostatní posluhujúci i všetok ľud a uctievajú kríž bozkom; počas toho sa spievajú slohy krížu; keď si už všetci uctili kríž, kňaz pokračuje v utierni ekténiou Zmiluj sa, Bože a Ispolnim utreňuju molitvu našu Hospodevi.
Prečo sa povyšuje kríž?
Ikona Povýšenia svätého kríža Na sviatok Povýšenia životodarného Pánovho kríža sa na utierni koná zvláštny obrad. Kňaz v strede chrámu berie kríž z tetrapodu, pomaly ho spúšťa až na zem a potom dvíha vysoko hore, ľud pritom spieva mnoho ráz Hospodi, pomiluj - Pane, zmiluj sa (podľa niektorých kníh až 100 ráz). To sa opakuje na všetky štyri svetové strany. Naznačuje to aj ikona sviatku, na ktorej je zobrazený jeruzalemský patriarcha, ako vysoko dvíha svätý kríž.
Prečo sa vlastne povyšuje kríž? Tento pôvodne nástroj smrti a veľkej potupy sa stal nástrojom víťazstva nad hriechom - duchovnou smrťou, stal sa prameňom nového života, nášho zjednotenia s Kristom (por. Gal 2,19-20). Avšak cesta k víťazstvu nad hriechom a k novému životu vedie len cez kríž - smrť a utrpenie. To neznamená, že musíme všetci trpieť alebo zomierať - to už za nás podstúpil Kristus, my sa len musíme s ním zjednotiť. To vyjadruje aj spomínaný obrad povyšovania kríža. Kňaz sa skláňa s krížom až k zemi - akoby sa ponára do Kristovej smrti - a vzpriamuje sa, čo naznačuje jeho slávne vzkriesenie. Zároveň dvíhanie kríža naznačuje, že sme hriechom padli do smrti, naša prirodzenosť bola porušená, ale Kristus nás skrze kríž dvíha k novému životu, robí z nás nové stvorenie, kriesi nás z duchovnej smrti - hriechu. Celé ľudstvo sa ponára do Kristovej smrti a dvíha k jeho slávnemu vzkrieseniu. Povyšovanie od zeme dohora tiež naznačuje, že kríž nás dvíha zo zeme k nebesiam, od dočasného k večnému. Preto je kríž symbolom Božej moci - Kristovým kráľovským žezlom, preto ho oslavujeme, a to nielen spevom, ale aj symbolickým obradom povyšovania. Už nie je znakom potupnej smrti, ale úctyhodným (csl. čestnym) prameňom nového života (životodarným - životvorjaščim).
Tieto skutočnosti nám Cirkev osobitne predkladá práve v tento sviatok pri obrade povyšovania kríža na utierni. Po celý rok nám to však pripomína, ukazuje a sprítomňuje ikona Povýšenia úctyhodného a životodarného kríža (v sviatkovom rade ikonostasu by mala byť druhá zľava). Na samotný sviatok sa zvykne vyložiť na analoj, aby si ju veriaci mohli uctiť spolu so svätým krížom. Pristúpme teda a v tichosti nazerajme na toto tajomstvo - tajomstvo kríža - našej spásy. (autor: Andrej Škoviera, zdroj: www.grkat.nfo.sk)
|