Amoris Laetitia - posynodálna apoštolská exhortácia svätého otca františka
Biblia nám od počiatku ukazuje rodiny s ich príbehmi, či už dobrými, alebo aj tými zlými. Na druhej strane ukazuje aj ich silu života, ktorá neustále pokračuje. (od. Gn 4 – po Zjv 21, 2. 9). Domy, postavené na skale alebo na piesku (porov. Mt 7, 24 – 27), predstavujú rôzne rodinné situácie, tvorené slobodou tých, ktorí v nich žijú. Pozri si v Biblii pohľad žalmistu na rodinu, ktorý zaznieva aj pri sobáši (Ž 128, 1 – 6)
Nazrime spolu do takéhoto pokojného domu, v ktorom sedí rodina okolo stola. Uprostred manželsky pár – otca a matky – s celým ich príbehom lásky. Na nich sa uskutočňuje ten prapôvodný plán, ktorý Kristus intenzívne pripomína: „Nečítali ste, že Stvoriteľ ich od počiatku ako muža a ženu stvoril?“ (Mt 19, 4). A pokračuje: „Preto muž opustí svojho otca i svoju matku a prilipne k svojej manželke a budú jedným telom“ (Gn 2, 24).
Úvodné kapitoly Knihy Genezis nám predstavujú ľudsky pár v jeho základnej realite. Ide o rozhodujúce tvrdenia, interpretované Ježišom: „Stvoril Boh človeka na svoj obraz, na Boží obraz ho stvoril, muža a ženu ich stvoril“ (1, 27). K „Božiemu obrazu“ je ako vysvetľujúca analógia priradený práve pár „muža a ženy“. V žiadnom prípade to neznamená, že Boh je rozdelený na pohlavia, to s veľkou jasnosťou Biblia odmieta a zároveň ukazuje na podstatu, že Boh je Stvoriteľom, a plodnosť ľudského páru je jeho živým a účinným „obrazom“, viditeľným znakom stvoriteľského úkonu.
Bod 8 - 9 – 10
|