Amoris Laetitia - posynodálna apoštolská exhortácia svätého otca františka
Pár, ktorý miluje a plodí život, je skutočným symbolom Boha Stvoriteľa a Spasiteľa. Plodná láska sa ukazuje v Písme: porov. Gn 1, 28; 9, 7; 17, 2 – 5. 16; 28, 3; 48, 3 – 4; Plodnosť ľudského páru je cestou, ktorou napredujú dejiny spásy. Gn 4, 17 – 22. 25 – 26; 5; 10; 25, 1 – 4. 12 – 17. 19 – 26; 36.
Plodný vzťah manželov je obrazom Najsvätejšej Trojice. Trojica je spoločenstvom lásky a rodina je jeho živým odrazom. Ján Pavol II. hovorí: „Náš Boh vo svojom najintímnejšom tajomstve nie je osamelosťou, ale rodinou, keďže má v sebe otcovstvo, synovstvo a podstatu rodiny, ktorou je láska. Táto láska v Božej rodine je Duch Svätý.“
Genezis 2, 18. 20 - ukazuje túžbu hľadajúceho človeka po pomoci, „ktorá mu bude podobná.“ Takéto spojenie odráža Božiu lásku a je darovaným bohatstvom – „je pomocnicou aj stĺpom, o ktorý sa [muž] pokojne opiera“ (Sir 36, 26).. Pieseň piesní, nádherne vyjadruje lásku a vzájomné darovanie sa: „Môj milý je môj a ja som jeho [...], ja som jeho a môj milý je môj“ (2, 16; 6, 3).
Adam, je spolu so svojou ženou pôvodcom rodiny – „Pripúta sa k svojej manželke a budú dvaja v jednom tele“ (Mt 19, 5; Gn 2, 24). Sloveso „pripútať sa“ v hebrejskom origináli označuje fyzické a vnútorné primknutie, a to až do takej miery, akou sa opisuje jednota s Bohom: „Moja duša sa vinie k tebe“ (Ž 63, 9). Evokuje to manželskú jednotu nielen v jej pohlavnom a telesnom rozmere, ale aj v slobodnom darovaní lásky. Ovocím tejto jednoty je „stať sa jedným telom“, tak vo fyzickom objatí, ako aj v jednote dvoch sŕdc a života – a možno i v dieťati, ktoré sa z týchto dvoch zrodí a ktoré v sebe ponesie, zjednocujúc ich geneticky aj duchovne, dve „telá“.
Bod 11 - 12 – 13
|