Úvod
Spravodajstvo
Správy
Pripravované akcie
Fotogalérie
Audio
Liturgia
Hore srdcia
Liturgika
Svätci
Katechézy
Teológia
Theologos
Publikácie
Recenzie
Zoεpédia
Zoε
Perly
Čitáreň
Osobnosti
Kontakt
|
SVÄTÁ LITURGIA
Základný liturgický obrad, ktorý je centrom kresťanského kultu. Titul božská liturgia je v mnohých východných tradíciách zamieňaný inými pojmami, ako sú obeta, žertva, posvätenie, tajomstvá, eucharistia, lámanie chleba a iné.
Jedná sa o ustavičnú obetu Novej zmluvy, ustanovenú Ježišom Kristom pri Poslednej večeri, keď ju konal nekrvavým spôsobom v predvečer krvavej obety na kríži a prikázal, aby ju apoštoli a ich nástupcovia konali tým istým spôsobom na jeho pamiatku.
Je potrebné si však uvedomiť, že účelom liturgie nie je iba premeniť chlieb a víno, ale hlavne premeniť mňa osobne pre Ježiša Krista.
Medzi najznámejšie liturgie na území Slovenska patria: Liturgia sv. Jána Zlatoústeho, Liturgia sv. Bazila Veľkého, Liturgia sv. Jakuba a Liturgia vopred posvätených darov. Texty týchto liturgií sa nachádzajú v bohoslužobnej knihe, ktorá sa nazýva liturgikon (služebník), a tiež aj s jednotlivými praktickými poučeniami, ako slúžiť samotnú liturgiu. Táto bohoslužobná kniha obsahuje ešte aj texty utierní a večierní, ktoré kňaz potrebuje pri vysluhovaní týchto bohoslužieb. Tiež sa tam nachádza utiereň Vzkriesenia, Apoštol a Evanjeliá.
Charakteristickým znakom celej liturgie je jej dialogický charakter. Je to neustály dialóg, kontakt kňaza a prítomných cez výzvy, modlitby, odpovede a spevy. Preto liturgia nepoužíva žiaden umelý nástroj na oslavu Boha iba prirodzený hudobný nástroj, ktorý má každý človek, a to ľudský hlas.
Ďalšou významnou charakteristikou pre východný obrad je slúženie kňaza chrbtom k ľudu. Tento spôsob slúženia má svoju symboliku, význam a je prejavom duchovnosti Východu. Zatiaľ čo Cirkev západného obradu po Druhom vatikánskom sneme prešla od podobného slúženia k postoju tvárou k ľudu na znak lepšieho vytvorenia spoločenstva, predstavenia úkonov zraku ľudí, Východ zostáva naďalej verný svojej teológii. Svoj vzťah k Bohu chápe zakaždým nie cez rozum, ale v prvom rade cez srdce. Je si vedomý, že ani v najbližšom kontakte s oltárom nie je schopný vidieť svojim telesným zrakom a pochopiť, čo sa deje. Zároveň vyjadruje postoj kňaza, ktorý je na čele zástupu ľudí, vedie ich k Bohu a je sprostredkovateľom Božích výziev k ľudu. To aj kňaz vykonáva zakaždým, keď sa na chvíľu otočí k ľuďom.
Účelom liturgie nie je iba premeniť chlieb a víno, ale aj mňa premeniť pre Ježiša Krista.
Hlavnými bodmi prvotnej liturgie boli:
- vchod do chrámu
- príprava oltára
- sv. prijímanie
- história liturgie je víziou minulosti
- počas 1. tisícročia (do 11. storočia) bola stále na prvom mieste uvádzaná liturgia sv. Bazila Veľkého
- až do konca 8. storočia nie sú žiadne svedectvá o existencii liturgie sv. Jána Zlatoústeho
- rukopisy uvádzajú začiatok liturgie Jána Zlatoústeho až modlitbou katechumenov
- podľa Tafta: Ján Zlatoústy nenapísal texty liturgie, ale najskôr opravil nejaký starý text, pravdepodobne antiochijský, ktorý bol pôvodne napísaný v spore proti ariánom.
o. ThLic. Miroslav Iľko
|