Úvod
Spravodajstvo
Správy
Pripravované akcie
Fotogalérie
Audio
Liturgia
Hore srdcia
Liturgika
Svätci
Katechézy
Teológia
Theologos
Publikácie
Recenzie
Zoεpédia
Zoε
Perly
Čitáreň
Osobnosti
Kontakt
|
ROZDELENIE CIRKVÍ PODĽA JEDNOTLIVÝCH TRADÍCIÍ
tradícia Alexandrijská: Cirkev Koptská a Cirkev Etiópska
tradícia Antiochejská: Cirkev Sýrska, Cirkev Maronitská a Cirkev Sýrsko-Malankareská
tradícia Byzantská: Cirkvi v Bielorusku, Bulharsku, Grécku, Maďarsku, Rumunsku, Slovensku, Ukrajine, Juhoslávii, Albánsku, Rusku, Cirkev Taliansko-Albánska, Cirkev Melkitská, Cirkev Ruténska,
tradícia Chaldejská: Cirkev Chaldejská a Cirkev Sýrsko-Malabarská
tradícia Arménska: Cirkev Arménska
Liturgie Východu
Sú dve skupiny a rozdiel je v tom, že epikléza v Antiochijskej skupine je po anamnéze (pripomenutie), v Alexandrijskej zasa pred anamnézou.
Antiochijská skupina
1. Západosýrsky typ - sýrsko-antiochijský rítus (melkiti)
- maronitský rítus
- byzantský rítus
- arménsky rítus
2. Východosýrsky typ - nestoriánsky rítus
- chaldejský rítus
- malabarský rítus
Alexandrijská skupina
- koptský rítus
- etiópsky rítus
Rozdelenie východných Cirkví podľa štruktúry na základe cirkevného práva
Patriarchálne Cirkvi
- Koptská Alexandrijská
- Antiochejská – Sýrska
- Antiochejská – Maronitská
- Byzantská Grécko-Melchitská
- Cirkev Arménska
- Cirkev Chaldejská
Cirkvi Arcibiskupské väčšie
- Cirkev Ukrajinská
- Cirkev Sýrsko-Malabarská
Cirkvi metropolitné
- Cirkev Etiópska
- Cirkev Rumunská
- Cirkev Ruténska
- Cirkev Sýrsko-Malankareská
Cirkvi “svojho práva”
- Cirkev Bieloruská
- Cirkev byzantských katolíkov z Vojvodiny v Srbsku, Macedónsku a Chorvátsku
- Cirkev Bulharská
- Cirkev Grécka
- Cirkev Taliansko-Albánska
- Cirkev Albánska
- Cirkev Slovenská
- Cirkev Maďarská
Položme si teraz otázku, ktorá možno v nás znie od okamihu, keď sme začali uvažovať o tejto problematike. Aké je poslanie katolicizmu Východu? Čo znamená dnes východný katolicizmus pre okolitý svet?
V minulosti bolo cítiť akési tendencie o univerzalitu Cirkvi. Hlásal sa názor, že je potrebné zjednotiť katolíkov do jedného obradu, aby ak katolík niekde príde, nemal nijaký problém s omšou, s liturgickým jazykom, ... Pri hlásaní tohto univerzalizmu mnoho východných kresťanov podľahlo tejto tendencii, dali sa na cestu akéhosi univerzalizmu a stratili kontakt s duchom svojho vlastného dedičstva. Mnohí katolíci pri hlásaní tohto univerzalizmu zabúdali totiž, že okrem liturgie Východné Cirkvi majú aj iné cennosti – duchovné, kultúrne, teologické, kánonické – ktoré tvoria súčasť nielen Východnej Cirkvi, ale sú na prospech celej univerzálnej Cirkvi.
Východní kresťania by sa mali hlavne v týchto dňoch snažiť vysvetľovať okolitému svetu, že katolicizmus a latinizmus nie sú synonymá, ba naopak (porov. vyjadrenia patriarchu Maxima IV.). Katolicizmus aj naďalej ostáva otvorený pre každú kultúru, každého ducha a každú organizačnú podobu, ktorá je zlučiteľná s jednotou viery a lásky.
~ThLic. Miroslav Iľko~
|