Boh - Božia svätosť
Podľa svojho mravného stavu a zamerania Božia vôľa je v najvyššej miere svätá. Svätosť Božej vôle, a teda svätosť samého Boha, spočíva v tom, že Boh ako bytosť všedokonalá chce a koná len dobré, a preto je čistý od akéhokoľvek hriechu a ani nemôže zhrešiť. Boh je teda vo svojej podstate absolútne svätý.
Dôkazy zo Svätého písma:
Sväté písmo dokazuje Božiu svätosť tak po negatívnej ako aj po pozitívnej stránke. Najprv sám Boh o sebe svedčí, že je svätý:
Mojžišovi vravel: „Buďte svätí, lebo ja, Pán, váš Boh, som svätý!“ (Lv 19, 2).
Prorok Izaiáš svedčí, že videl Pána sedieť na vznešenom tróne a počul spievať anjelov, obklopujúcich Boží trón:
„Svätý, svätý, svätý je Pán zástupov, celá zem je plná jeho slávy“ (Iz 6, 3).
Sväté písmo svedčí o Božom mene, že je „veľké a úžasné,... sväté“ (Ž 104, 3); jeho „zákon je svätý“ (Rim 7, 12); jeho „cesta je svätá“. (Ž 76, 14).
K vyššiepovedenému treba dodať, že trojnásobné opakovanie slova Svätý, svätý, svätý znamená, že Boh je svätý v najvyššej miere, čiže absolútne.
V Novom zákone sám Ježiš vyhlasuje:
„Buďte dokonalí, ako je dokonalý váš nebeský Otec“ (Mt 5, 48).
Svojho Otca oslovuje:
„Svätý Otče...“ (Jn 17, 11).
Boh je základom a vzorom každej svätosti:
„Ako svätý je ten, ktorý vás povolal, buďte aj vy svätí vo všetkom svojom počínaní“ (1 Pt 1, 15).
Preto mravná dobrota alebo svätosť konania pozostáva v slobode od hriechu a v čistote mravného konania.
Dôkazy z Tradície:
Svätí Otcovia bránili svätosť proti pohanom, ktorí svojim bohom pripisovali ľudské neresti a vášne. Tiež proti gnostickým a manichejským dualistom a proti ariánom, ktorí Božieho Syna považovali za premenlivého a nestáleho.
|