www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
https://www.zoe.sk/?zoepedia&heslo=Boh+-+podstata+Boha
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Teológia > Zoepédia

Dnes je: 4. október 2024     Meniny oslavuje: František

Zoεpédia - náhodný výber: Veľký pondelok, Boh - najvyššia slob..., Marián Kuffa – Čo je....     pohľadnice

PaedDr. František Dancák | Čítanosť(11784)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu

Boh - podstata Boha

Boh - podstata Boha

Keďže Boha nemôžeme úplne poznať, nemôžeme ani úplne povedať, čo je Boh. Božskú bytosť môže úplne pochopiť a vysloviť jedine sám Boh. Pritom rozličné mená a slová, ktorými hovoríme o Bohu, nie sú nepravdivé, ani nie sú synonymá, lebo podľa nášho poznania skutočne, i keď neúplne, vyjadrujú Božiu bytosť podľa rozličného aspektu jej nekonečnej plnosti. Božiu podstatu ľudský rozum nemôže adekvátne pochopiť, a preto ju nemôže ani adekvátne zodpovedajúcim menom dokonale vyjadriť.

Teda na akého Boha myslíme, keď vyznávame „Verím v Boha?“ Sväté písmo rozpráva o Bohu tak, že vyrozpráva dejiny Božích zásahov do sveta a veľké Božie skutky, ktorými riadi osud svojho ľudu. Z týchto dejín sa dozvedáme, kto je Boh. Ale pochopiť ho v celej jeho podstate je nad naše sily. Tak sa vyjadruje aj Katechizmus Katolíckej cirkvi: „Boh presahuje každé stvorenie. Preto neprestajne musíme očisťovať našu ľudskú reč od toho, čo je v nej obmedzené, obrazné a nedokonalé, aby sme Boha, ktorý je «nevýslovný, nepochopiteľný, neviditeľný a neobsiahnuteľný», nezamieňali s našimi ľudskými predstavami. Naše ľudské slová sú vždy neprimerané tajomstvu Boha“ KKC 42). Teda aj keď sa o Bohu vyjadrujeme akýmkoľvek menom, vždy je nekonečný rozdiel medzi obsahom mena a Božou podstatou. Je to výslovné učenie tak Svätého písma ako aj Svätých Otcov. V tomto zmysle hovorí Pánov anjel Manuemu, Samsonovmu otcovi: „Prečo sa pýtaš na moje meno? Ono je obdivuhodné“ (Sdc 13, 18). Vyjadriť Božiu podstatu prevyšuje ľudské sily, je nepochopiteľná a nevysloviteľná.

Svätí Otcovia označujú Boha ako „Nevýslovný“ (arretos, ineffabilis) a „Bezmenný“ (anónymos). Pseudo-Dionýz Areopagita ho nazýva „Mnohomenným“ (polyómos) alebo „Všemenným“ (panónymos).

Autor: PaedDr. František Dancák - všetky heslá od tohto autora (61)

Copyright © 2006-2018 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok | Ochrana osobných údajov

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2018 zoε