|
Úvod
> Liturgia
> Liturgika
> Veľký pôst
> Veľkopôstna modlitba sv. Efréma Sýrskeho
Dnes je: 9. september 2024
Meniny oslavuje: Martina
Zoεpédia - náhodný výber: Proskomídia - obrad ..., Bula, Tretia nedeľa Veľkéh....
pohľadnice
|
Úvod
Spravodajstvo
Správy
Pripravované akcie
Fotogalérie
Audio
Liturgia
Hore srdcia
Liturgika
Svätci
Katechézy
Teológia
Theologos
Publikácie
Recenzie
Zoεpédia
Zoε
Perly
Čitáreň
Osobnosti
Kontakt
|
Veľkopôstna modlitba sv. Efréma Sýrskeho
Tejto modlitbe môžeme najvýstižnejšie prisúdiť prívlastok veľkopôstna modlitba, lebo práve ona najvýraznejšie vystihuje podstatu liturgických pôstnych úkonov. Tradícia ju pripisuje jednému z veľkých učiteľov duchovného života - sv. Efrémovi Sýrskemu. Sv. Efrém pochádzal z nábožnej rodiny z Mezopotámie. Keď dospel a dal sa pokrstiť odišiel do púšte, kde sa učil duchovnému životu pokáním. Tu strávil niekoľko rokov. Keď sa vrátil chodil po kraji a priviedol mnoho duší (aj heretikov) k obráteniu. Keď sa sv. Efrém dozvedel o veľkom kazateľovi sv. Bazilovi Veľkom, vybral sa za ním do Kapadócie, aby sa s ním mohol osobne stretnúť. Tam ho sv. Bazil vysvätil za diakona. Po prežití mnohých rokov v službe Pánu Bohu zomrel v roku 373.1 Medzi jeho mnohými poučnými slovami sa nám zachovala aj táto modlitba:
"Pane a Vládca môjho života, zažeň odo mňa ducha lenivosti, nedbalosti, lakomstva a prázdnych rečí.
Udeľ mne, svojmu nehodnému služobníkovi ducha čistoty, pokory, trpezlivosti a lásky.
Áno Pane a Vládca, daj aby som poznal svoje hriechy a neodsudzoval svojho brata, lebo ty si zvelebený na veky vekov. Amen."2
Táto modlitba sa číta dvakrát na konci každej veľkopôstnej bohoslužby týchto dní. Pri prvom čítaní modlitby nasleduje za každou jej prosbou hlboká poklona. Potom sa všetci dvanásťkrát poklonia a hovoria: "Bože buď milostivý mne hriešnemu..." Potom sa celá modlitba opakuje z jednou hlbokou poklonou na konci.
Táto krátka a prostá modlitba zaberá vo veľkopôstnej bohoslužbe preto také významné miesto, lebo jedinečným spôsobom vymenúva všetky negatívne a pozitívne prvky pokánia a vyznačuje takpovediac "zoznam" nášho individuálneho veľkopôstneho úsilia.
Hlboké poklony sa nevzťahujú len na modlitbu sv. Efréma Sýrskeho, ale predstavujú jednu z výrazných charakteristík celej veľkopôstnej bohoslužby. Tu sa ich zmysel odhaľuje predsa len najlepšie. V dlhom a namáhavom úsilí o duchovnú obnovu cirkev neoddeľuje dušu od tela. Kresťanská askéza je nie bojom proti telu ale o telo. Z toho dôvodu celý človek - duša i telo - pristupuje k pokániu. Telo sa zúčastňuje na modlitbe duše práve tak, ako sa duša modlí prostredníctvom tela a v tele. Takto sú zemné poklony - psychotelesný - znak pokánia a pokory, podriadenosti a poslušnosti.
Počas prvých štyroch dní Veľkého pôstu sa na večernej bohoslužbe - Veľkom povečerí - spieva kajúci kánon, ktorého autorom je sv. Andrej, arcibiskup z ostrova Kréty. Tu je tento kánon rozdelený na štyri časti. Vo štvrtok po 4. nedeli Veľkého pôstu sa spieva celý na utierni, spolu s tropármi sv. Márie Egyptskej.
1 Źiťja svjatych, Ľvov 1891, s. 321.
2 Liturgia kňazských hodín, s. 32.
|