Boh - je nezmeniteľný
Zmena - z lat. mutatio - skutočná zmena, premena, prechod z jedného stavu do iného.
V Bohu je vylúčená každá zmena. On nemôže niečo nové získať, lebo je nekonečne dokonalý, ani nemôže nič stratiť, lebo by prestal byť nekonečne dokonalý. Z toho vyplýva, že sa nemôže meniť ani vo svojich rozhodnutiach. Je teda absolútne nezmeniteľný. Takto to definoval Štvrtý lateránsky koncil (1215) a neskoršie aj Prvý vatikánsky koncil (1870), ktorý hovorí o Bohu, že je „nemeniteľný“.
Dôkazy zo Svätého písma:
Sväté písmo vylučuje u Boha každú premenu a pripisuje mu absolútnu nezmeniteľnosť.
U proroka Malachiáša čítame, že Boh takto hovorí o sebe:
„Lebo ja, Pán, som sa nezmenil...“ (Mal 3, 6). Tieto slová treba chápať v tom zmysle, že na sťažnosti ľudí na zločin, ktorý zavládol vo svete, Boh prisľubuje Mesiáša, ktorý raz príde, lebo takto to sľúbil. Boh sa nemení.
Pekné slová máme v knihe Žalmov, kde žalmista v kajúcom žalme prednáša svoje bolesti: „Na začiatku si stvoril zem, aj nebesia sú dielom tvojich rúk. Ony sa pominú, ale ty zostaneš...“ (Ž 101, 26-27).
Sv. Jakub vo svojom liste zdôrazňuje, že v Bohu „niet premeny ani tieňa zmeny“ (Jak 1, 17).
Dôkazy z Tradície:
Otcovia podobne vylučujú u Boha každú zmenu. Títo nielen učili o Božej nezmeniteľnosti na základe Svätého písma, ale ju aj bránili proti bludnému učeniu.
Už Tertulián zdôrazňuje, že vtelenie Slova neznamenalo žiadnu premenu u Boha:
„Napokon treba považovať Boha za nezmeniteľného, pretože je večný.“
Origenes kresťanskú náuku o absolútnej Božej nezmeniteľnosti odôvodňuje zo Svätého písma, ktoré sme už vyššie citovali. Vo svojich spisoch odmieta napr. Celsovu námietku, že zostúpenie Boha k ľuďom znamenalo zmenu k horšiemu. Komentuje ju takto:
„Je to náuka viery nielen kresťanov, ale aj židov, že Boh je bez všetkej zmeny a striedania“
Aj sv. Augustín má zaujímavú myšlienku, keď hovorí:
„Boh vie pri odpočinku konať a pri konaní odpočívať.“ A tiež: „Pravdivé, čisté a pravé Bytie má ten, ktorý sa nemení“
Zaujímavé sú aj jeho slová: „Meníš diela, ale nemeníš rozhodnutia.“
Božia nezmeniteľnosť je pre nás pohnútkou k veľkej radosti, ale aj veľkej dôvere k Bohu. To nám zaručuje, že Boh nezmeniteľne chce naše dobro, ak sa len sami od neho neodvrátime.
|